Unt sau margarina?

(articol pentru care m-am documentat la cererea lui Diela careia ii multumesc ca are incredere oarecum in opiniile mele  )

Untul facut in casa: se foloseste laptele  de la tara, de la vacute care pasc afara. Dupa ce laptele se fierbe si se lasa sa se raceasca, se aduna grasimea de la suprafata. Se bate cu mixerul pana se taie in sensul ca  laptele ramas se separa de grasime. Apoi untul  se spala (da, se toarna apa peste el , doua trei ape si se limpezeste ca si cum ati limpezi o farfurie goala). Apoi ii mai dati o tura de mixer, ii dati o forma care va place voua si il puneti in frigider. Termen de garantie : cam 2 saptamani ;). E clar ca va trebuie macar un sustar de lapte 🙂 altfel cumparati-va gata procesat (din 4 litrii de lapte puteti obtine cam 200 gr unt). Sau din smantana grasa batuta bine – dintr-un kilogram obtineti cam 300 gr unt)

Untul contine grasimi saturate. Unii nutritionisti nu il recomanda tocmai din acest motiv dar adevarul e (si in acest caz 😆 ) la mijloc. Daca nu aveti cardiopatie ischemica, hipertensiune maligna, insuficienta hepatica, hipercolesterolemie si daca nu vi s-a interzis in mod expres consumul de unt, just go for it. Pana la urma nu trebuie sa mancati zilnic.

-cam 45% din membrana celulelor e formata din grasimi saturate care provin din surse precum untul

– calciul pt absorbtia in oase foloseste vitaminele A si D din unt (de exemplu) .

-contine Lecitina- rol esential in metabolismul celular mai ales la nivelul neuronilor. Unele studii au indicat ca ar imbunatati (conseva) memoria

-contine antioxidanti care protejeaza impotriva radicalilor liberi

Se presupune ca aparitia osteoporozei in tarile mari consumatoare de lapte este legata de faptul ca oamenii aleg laptele „low fat“ intens procesat in detrimentul laptelui integral, crezand ca asa isi mentin silueta sau reduc colesterolul

Sursa : „Why butter is better“The Weston A. Price Foundation (articol aparut prima data in Health Freedom News)

Pont: dupa o masa bogata in grasimi saturate, mancati doua, trei nuci.Acestea vor neutraliza putin actiunea lipidelor.

Din tot ce am citit nu vad nici un motiv pentru care cineva ar renunta sa consume unt. Decat daca v-a recomandat medicul in urma unor analize.

Margarina

La primul click am dat peste un articol stufos care „avertizeaza“ despre „pericolul“ margarinei. M-am uitat cu atentie sa vad daca ma aflu pe siteul SRI, dar nu, nu….eram la niste vegetarieni care fabricau pilule natur (lucru de apreciat, de altfel) si faceau frectii, adica masaje care -ti prelungesc viata. Eu sunt absolut convinsa ca astia or sa descopere intr-o zi vreo frunza care ne poate face sa nu mai murim deloc.Sau macar s-o tragem pe nas  si sa avem impresia ca n-o sa mai murim.

Pe acest site aparitia margarinei este descrisa asa:

“În timpul celui de-al Doilea Război Mondial, untul se găsea tot mai greu. O echipă de cercetători americani porniţi pe căpătuială a avut atunci ideea de a fabrica un produs asemănător cu untul, pornind de la unele uleiuri vegetale, precum cele de floarea-soarelui, de soia sau de rapiţă.”

Pe cand „in facto“:

-chimistul francez Michel Eugène Chevreul descopera prin 1813 acidul margarinic

-chimistul neamt Wilhelm Heinrich Heintz incepe sa il combine in 1853

-in 1869 imparatul Frantei, Louis Napoleon al 3 lea ofera un premiu persoanei care va inventa un substitut pentru unt – potrivit deopotriva armatei regale si oamenilor de rand.

  • chimistul francez Hippolyte Mège-Mouriès inventeaza oleomargarina 😉 Probabil „cercetatorii americani“ (aici in rol de bau-bau) pandeau dupa vreo catapeteasma.Deja in primul razboi mondial plesnisera sute de oameni de atata margarina ( ca na, se gasea usor) dar unii cred ca afurisitii de americani au inventat-o ….. loviti in fund de valvataia celui de-al doilea razboi. Dragilor, americanii facura trafic cu balene prin Europa in rastimpul asta…..ca de-acolo isi procurau ei margarina…..

Dincolo de informatiile trunchiate care mi-au taiat cheful sa citesc mai departe despre produsele lor (de unde stiu, in aceste conditii ca informatiile despre continutul produselor aparent naturale sunt reale????) mi s-a parut interesanta varianta profesorului dr. Gheorghe Mencinicopschi, directorul Institutului de Cercetări Alimentare care spune asa:

În comparaţie cu untul care este obţinut din ingredienţi naturali, margarina este grăsime din uleiuri vegetale, dar modificată chimic. Uleiuriel utilizate pentru producerea margarinei sunt uleiuri vegetale naturale, precum uleiul de floarea soarelui, de rapiţă, de soia sau de in oleaginos. Aceste uleiuri conţin în mod natural vitaminele E şi acizii graşi esenţiali, Omega 3 şi Omega 6, utile organismului. Dar, cele două modalităţi chimice de producere a margarinei, hidrogenarea parţială ( care duce la apariţia acizilor graşi trans, implicaţi în apariţia cencerelor şi a plăcilor de aterom) şi interesterificarea ( necesară pentru a solidifica margarina), fac acest produs inferior untului.
„Pentru că margarina nu este tartinabilă, adică nu se solidifică, procesele chimice pe care le presupune tartinarea o fac neasimilabilă pentru organism, ba mai mult, şi dăunătoare pentru organism fiindcă acizii rezultaţi din aceste procese sunt aterogeni ( produc plăci de aterom pe artere) şi, de asemenea, sunt cancerigeni”

Sursa (mda, Click sanatate http://www.clicksanatate.ro/Suplimensanatate_mananca-sanatos/care-produs-este-mai-sanatos-untul-sau-margarina ) cu mentiunea pentru redactorii de la Click ca Gherghe e de fapt Gheorghe, stati linistiti, e suficient ca scrieti corect numele lui Zavoranu, Pepe, Columbeanu …………….nu ma asteptam sa fie corecta ortografia numelor  specialistilor romani 🙂

Asadar aleg untul 🙂

20 thoughts on “Unt sau margarina?

  • April 14, 2011 at 1:13 pm
    Permalink

    da, clar, daca e sa alegi dintre astea doua – untul! Dar ca orice grasime, trebuie mincat moderat. Si cu atit mai moderat cu cit mai pui “trandafiri in buchetul vietii” 🙂

    Reply
  • April 14, 2011 at 2:27 pm
    Permalink

    Bine ai venit Coolnews 🙂
    Mie imi placea taaare mult gustul margarinei Rama……..parca aparuse si la noi imediat dupa revolutie si ce prajituri bune ieseau! Era ambalata frumos, nu ca margarina de pe vremea lui Ceausescu!

    Reply
  • April 14, 2011 at 3:16 pm
    Permalink

    Eu nu ma omor nici pe una nici pe alta…de fapt margarina nu mi_a placut niciodata…untul in schimb il folosesc inlocuind uleiul cand prajesc ceva, dar si asta o fac rar pt ca evit prajelile…clar in mod clar, as folosi untul…f documentat articolul, felicitari;)

    Reply
    • April 14, 2011 at 5:53 pm
      Permalink

      Merci Deea. Pana la urma, informatiile astea imi folosesc si mie…..Imi place sa ma informez din surse bune. Ce apare in presa , pentru mine nu prea are valoare…..In general articolele neinflamatoare sunt plictisitoare, nu aduc bani publicatiilor si multe sunt copiate din alte surse……cum ar fi cea plina de greseli peste care am dat eu dimineata absolut intamplator…….

      Reply
  • April 14, 2011 at 4:07 pm
    Permalink

    Eu, din familie, sunt obișnuită cu untul. Pentru margarina e o chestie ciudată. 😆 Nici nu îmi place gustul.
    Și cu toate astea, nici bunicii nu au probleme cu colesterolul. Iar de siluetă nu vorbesc la ei… 😀

    Ba în ultima vreme, am început să îl iau de la magazinele cu brânzeturi de casă. E mai gras, trebuie să am grijă cât pun, dar e mult mai gustos și natural.

    Oricum… nu îl folosesc direct pe pâine sau ceva de genul, poate mai degrabă la o supă cremă sau la niște legume înmuiate în puțin unt (așa am început să ador păstăile).

    Reply
    • April 14, 2011 at 5:54 pm
      Permalink

      Eu il mananc si pe paine -prajita si cu miere la micul dejun, din cand in cand
      E ciudat ca imi place si gustul margarinei………..

      Reply
  • April 14, 2011 at 6:02 pm
    Permalink

    Untul clar! de cand am avut probleme de sanatate mi-am schimbat radical modul de viata si dieta! si in urma acestei lectii am invatat: nicioadata sa u mai mananc margarina, nicioadata sa nu mai folosesc prafuri de ciorbe, mancaruri, niciodata sa nu mai iau Nurofen! 🙂

    Reply
    • April 14, 2011 at 6:56 pm
      Permalink

      Ai facut reactie alergica la Nurofen?
      La mine merge foarte bine-ala forte. Il luam cand ma durea grozav capul (de la tigari si anticonceptionale)

      Reply
  • April 14, 2011 at 7:31 pm
    Permalink

    Legat de prafurile de ciorbă… la Plafare se găsești amestec de legume și condimente, care în esență e ceea ce se vrea a fi delikatul și restul celorlalte, dar fără chimicalele adiacente și procentul peste 60% de sare. Și nici nu are prețul exorbitant pe care l-am văzut la variantele de delikat din unele magazine bio.

    Oricum, porcăria cea mai mare a fost cu Mirodenia de la Fucs sau cum s-o mai numi… atât de mândri sunt că au 30% legume sau cât o fi… pe mine chiar mă pufnise râsul, pentru din câte se lăudau mă așteptam să fie chiar numai cu legume și condimente… naiva de mine… 😆

    Reply
    • April 15, 2011 at 7:32 am
      Permalink

      Pe mine m-a dezamagit sa citesc ca in urma unor controale in pietele clujului s-a descoperit ca unii “producatori” cumpara de fapt marfa din hipermarket si o vand la mana a doua,sau a treia 🙁

      Reply
      • April 15, 2011 at 11:22 am
        Permalink

        Fiecare încearcă șmecheriile care poate. Iar la noi se pot multe.
        Din păcate vina e și a cumpărătorilor, care nu știu să facă diferența dintre o legumă de grădină și una de seră, care o să fie furat mereu de aspect (care e sintetic cu siguranță).
        Că dacă te pricepi, nu te lași așa ușor păcălit.

        Eu din fericire am crescut la țară și știu și cum arată legumele de grădină și care e gustul. Apoi am căutat în piață… și chestia importantă e dacă ai găsit un piețar cu legume bune, să rămâi la el.
        De pildă de 2 ani iau cartofi de la aceeași femeie. Sunt mai mici, mai urâței, dar sunt gustoși, nu imenși și cruzi ca ăia din supermarket.

        Reply
  • April 15, 2011 at 7:02 am
    Permalink

    aşadar untul câştigă detaşat
    eu mănânc mai rar câte un sandviş cu unt, cu pâine integrală şi ardei roşu şi o frunza de salata iceberg ( e bun şi nu-l combin cu carne)
    soţul e mai mare fan sandviş, îi pun des la servici, şi de acum îi voi face numai cu unt
    la gătit folosesc unt (indeosebi la sotat legumele), ulei de măsline sau de floarea soarelui presat la rece

    hapi, te-ai achitat bine de tema dată – 10! 🙂

    Reply
  • April 15, 2011 at 11:42 am
    Permalink

    legat de legume – recent am cumpărat de la un magazin mic roşii care miroseau a roşii, ca din grădină, nu ştiu de unde le-au adus; dar aşa de rar găseşti roşii cu miros autentic, alea din supermarket miros a plastic, şi leguma propriu-zisă şi frunzuliţa

    Reply
  • April 15, 2011 at 2:50 pm
    Permalink

    Imi amintesc de rosiile carnoase din gradina bunicii……..erau bune si cu paine goala (paine de casa)……….

    Reply
    • April 15, 2011 at 3:00 pm
      Permalink

      😀
      Păi ăsta e și standardul de legume bune. 😀
      Găsisem într-o vreme la piață niște roșii așa bune că am mâncat într-o zi aproape un kil goale.
      La mine roșiile sunt ca merele. 😆

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *